Klubben
Begynder
Bestyrelsen
Kaproning
Diverse

Årets løb i årets løb 2006 - del 2

Efter Paradisløbet, som jeg berettede om i forrige nummer af Søsprøjt, var det næste løb med deltagelse fra SKK Maribo Marathon den 20. maj - i Maribo, som det fremgår af navnet. Claus var den eneste af vores roere, der havde taget turen herover, for at samle point til Danmarkspokalen. For at det ikke skal være løgn, havde han allerede været herovre en gang tidligere i året, kun 3 uger tidligere, i samme ærinde. Dengang orkede jeg ikke at tage med, da jeg dagen efter tog med klubben op til Paradisløbet dagen efter. Ifølge Claus, gik jeg ikke glip af noget. Vejret var temmelig dårligt, det regnede en del og værre, det blæste også ½ pelikan. Der var samme weekend kortbane-stævne på søen og jag stod sammen med Claus og så nogle løb - der var næsten kæntrede roere i samtlige heats, det var lidt synd for de unge deltagere. Marathon-roerne lod sig tilsyneladende ikke mærke med vejret. Om sit løb siger Claus: Jeg fik virkelig en kanon start og lå de første 1000 meter i spidsen af turbåds-feltet. Der havde, mig bekendt, ikke været nogen instruktion og jeg gik ud fra, at vendingen lå i bunden af søen, hvor vi havde vendt 3 uger tidligere. Jeg tog desværre fejl og vi hørte folk råbe op bagved - vendingen var lagt over i bunden af kortbane-afmærkningen. Fejlen kostede adskillige meter og jeg måtte kæmpe mig op mod førergruppen igen. Jeg kom aldrig rigtigt op, men lå på en 3 - 4 plads på de første 2 små omgange. Da vi på den sidste af disse små omgange skulle krydse søen, ind mod overbæringen, syntes jeg, at jeg klarede det lidt bedre end min følgesvend, bølgerne var nu også ret krævende. Jeg havde en virkelig god overbæring og lå pludseligt på en komfortabel 3. plads. På den sidste lange omgang, fik jeg roet et par kap både op bl.a. Lars (Vejle), og vi havde en hyggelig tur sammen, ind til mållinien. Jeg holdt placeringen og fik en masse point til Danmarkspokalen.

Imellem de to løb, der bliver rapporteret fra her, ligger Den Sønderjydske Kaproning og Kronborgløbet. I Den Sønderjydske havde vi 8 roere med der alle gjorde det godt, med flere førstepladser til følge, jvf. resultatlisten. I Kronborgløbet stred Claus sig igennem 36 km skrækkelige sidebølger, for at samle point til Danmarkspokalen.

Efter sommerferien var det Thurø Rundt, d. 13. august, der stod for døren. Vi har tradition for pæn deltagelse i dette løb, og denne gang var der 4 mand med fra SKK: Frank, Niels J., Claus og Kim. Jeg har været med til løbet mange gange og som noget helt usædvanligt var det regnvejr denne dag, endda temmelig meget. For selve roningen var forholdene nu ikke så dårlige, da det samtidig var temmelig stille og en jævn strøm den var eneste udfordring for roerne. Om sit løb siger Kim: Min start var ret relativt god, jeg havde kontakt med Claus over en længere strækning efter starten. Efter et par kilometer var feltet blevet spredt godt og grundigt og jeg fulgtes med skiftende roere. På østsiden af Thurø, hvor bølgerne ofte er meget store, var de denne dag meget beherskede, ham jeg fulgtes med trak dog mere ind under land end mig og mistede en del tid ved det - det var godt, for det var en konkurrent. Ikke så langt fra mållinien kom Anders (Åbenrå) forbi, det betød nu ikke noget, for han roede i en anden klasse. Jeg endte på en 3. plads i dette løb.

DM-marathon lå i år den 19. & 20. august, og blev afholdt i Skanderborg på en rund-bane på søen, for vores deltagere 3 omgange helt uden overbæringer, i alt 21 km. Fra SKK deltog: Finn og Kim. Om søndagen, hvor vores roere skulle i ilden var det perfekt vejr, stille og varmt. Om sit løb siger Finn: Ja, kære Jerry, det bliver nok din kedeligste reportage nogensinde! Hvorfor det? Jo det var 21 km enkeltstart! Nå, men fortæl nu Finn! Jeg ved godt at det lyder mærkeligt, men jeg fik faktisk en temmelig god start, det plejer ellers ikke at være min stærke side. De første kilometer af løbet, blev derfor også de sjoveste, da jeg kunne holde mig oppe i førergruppen. Desværre blev der nogen omrokering, hvor jeg ikke kunne være med længere, og jeg kom derfor til at ro størstedelen af løbet alene, øv. Den eneste opmuntring for mig var, at jeg ved hver af vendingerne kunne følge med i løbet, både mit eget og nogle af de øvrige klasser, bl.a. Kims. Langt henne i løbet blev jeg overhalet af de to førende roere fra en anden klasse, jeg følte mig meget fristet til at springe på en hænger, men gjorde det ikke, da jeg trods alt havde en 3. plads at passe på og det ville jo være mod reglerne. Placeringen holdt jeg uden dramatik til målstregen, og jeg fik min første DM-medalje.

Det traditionsrige Tour de Gudenå lå i år d. 9-10. september. Vi havde 13 roere tilmeldt og alle fuldførte på bedste vis. Vejret var hårdt på 1. dagen og pænt på 2 dagen, det medførte, at de fleste roere var længere tid undervejs end normalt. Claus opnåede en 1. plads og Kim en 3. plads, i hver af deres respektive klasser, på denne måde kom der 2 Sønderborg-roere på skamlen, endda på samme tid, det er jo helt uhørt. Om løbet siger Claus: Ja, kære Jerry, jeg skal prøve at gøre det kort. Jeg fik en rigtig god start begge dage og var vel mellem de første 10 både. Om lørdagen gik jeg nok lidt ned i tempo og blev overhalet af nogle enkelte roere på Skanderborg søerne. Over Mossø mistede jeg helt overblikket over min placering, men jeg så da, at da jeg kom ind på åen efter søen, overhalede jeg en enkelt af mine konkurrenter, der tidligere var sluppet forbi, det opmuntrede mig meget. Fra Ry til Silkeborg roede jeg meget alene og fik det utroligt dårligt på de sidste søer, med både hovedpine og kvalme, men det har nok ikke direkte kostet nogen placering. Søndagens løb var rigtigt godt, jeg befandt mig hurtigt i en 4-mands gruppe, der holdt 10 km. Herefter roede vi to og to, 50 km, men med øjenkontakt. De sidste 10 km var vi samlet igen, de øvrige i gruppen roede i andre klasser og vi skulle bare fuldføre sammen. Jeg havde undervejs hørt, at den nærmeste konkurrent var faldet meget tilbage og kunne krydse mållinien i relativ sikker forvisning om, at have vundet min klasse. Det var så Clauses 2 sejr i Touren, 1. gang var tilbage i 1997 og for Kim var det hans første medalje i dette løb.

Jerry Cornelius, eliteskribent for Søsprøjt.